Oplossing mijn iPad is traag

Oplossing mijn iPad is traag

Is uw iPad traag? Of werkt hij niet meer zoals het hoort? Lees hier hoe uw dit zelf, snel en gemakkelijk op kunt lossen door dit artikel te lezen.

iPad traag ?

Veel van onze klanten stellen ons de vraag waarom hun iPad trager wordt, dit wordt meestal veroorzaak omdat de iPad eigenlijk nooit uitgeschakeld wordt maar altijd op standby modes wordt ingeschakeld. 

Indien u in het bezit bent van een iPad 2,3 of 4 met de nieuwste update. Dan is het "normaal" dat deze iPad traag is, dit kom door de nieuwe versie van de software en daar kunt door de onderstaande tips te proberen dan zal de iPad iets sneller van worden maar hij blijft traag. Dit hoort bij deze versie software en daar is helaas niets aan te doen.

 

iPad traag na UPDATE 1-4-2017

Apple heeft op 1-4-2017 een nieuwe iPad uitgebracht genaamd iPad 2017. Deze iPad kost € 409,00 en is de ideale vervanger als u in het bezit bent van een iPad 2, 3 of 4. 

 

Apple heeft deze nieuwe iPad 2017 uitgebracht voor mensen die in het bezit zijn van een oude iPad en niet het nieuwste van het nieuwste willen hebben, maar een iPad alleen gebruiken om e-mail, Facebook en webpagina's te bekijken. U kunt 

Wilt u meer weten over de iPad 2017 en onze ervaringen? Kijk dan even op onze blog over de nieuwe iPad 2017

 

Tips iPad sneller maken

1. iPad herstarten

Omdat een iPad in en uit sluimerstand komt, vergeten veel mensen dat je de iPad ook in en uit kunt schakelen (herstarten). Als bepaalde APPs niet meer werken, of de iPad voelt traag aan, dan kun je deze het beste eerst opnieuw opstarten.
 

Je kunt dit doen doet dit door de bovenste knop op de iPad lang ingedrukt te houden. In het scherm verschijnt dan een balkje met “Zet uit”. Schuif deze naar rechts en de iPad wordt uitgeschakeld. Aanzetten kan weer op dezelfde manier door de bovenste knop in te drukken.
 

2. iPad werkgeheugen vrijmaken

Een iPad is eigenlijk een computer, en net zoals een ‘echte’ computer heeft een iPad ook werkgeheugen. Als dat vol raakt wordt de iPad trager en lopen programma’s (APPs) vaker vast of starten niet eens op.
 

Je kunt dit oplossen door twee keer achter elkaar op de home-knop (de ronde knop onderaan) in te drukken. Door deze manier krijg je een overzicht te zien met alle openstaande APPs (programma's).
 

Je kunt deze APPs sluiten door het plaatje van de openstaande APP naar boven te schuiven, hierdoor sluit je het programma definitief en wordt het geheugen die door deze APP gebruikt weer vrijgemaakt voor andere APPs (programma's). Als je alle programma's hebt afgesloten dan kun je weer op de ronde knop drukken om weer verder te werken.

Wij raden aan om dit regelmatig te doen om zo optimaal gebruik te maken van je iPad.
 

3. Spotlight uitschakelen op uw iPad

Elke iPad en iPhone heeft standaard een ingebouwde zoekmachine genaamd Spotlight en is te benaderen door op het home-scherm een keer naar links te swipen.
 

Let op: Bij Apple versies vanaf IOS 7.0 kun je dit activeren d.m.v. in het midden van het scherm naar beneden te vegen, hiermee krijg je het zoek venster te zien bovenaan het scherm.
 

Bijna niemand gebruikt de optie, dus kun je het beter uitzetten. Ook hier zal de iPad wat sneller van worden.

Om deze functie uit te schakelen ga naar Instellingen > Algemeen > Zoeken met Spotlight. Hier kun je alles de-selecteren zodat u deze functie automatisch.
 

4. iPad opslagruimte vrijmaken

Het klinkt raar, maar het blijkt dat een volle iPad een stuk trager is dan eentje die minder vol is.
Na verloop van tijd kan de opslag van uw iPad aardig vol raken met nutteloze APPs, foto’s, en filmpjes.

De makkelijkste manier om te kijken welke APP het meeste geheugen gebruikt kunt u bekijken via Instellingen --> Algemeen --> Gebruik hier krijgt u een overzicht te zien van alle APPs die geïnstalleerd zijn op uw iPad incl. het gebruikte geheugen.
 

Om een APP te verwijderen druk u op de naam van de APP en kiest u voor verwijderen.

5. Updates

Apple komt regelmatig met nieuwe updates voor de iPad of iPhone, door deze updates te installeren worden vaak verbeteringen en nieuwe snellere functies toegepast.

Echter is het niet altijd verstandig om de laatste update te installeren, vaak zitten er nieuwe functies in waardoor je iPad trager kan worden. Bezit u een iPad die jonger is de iPad Air dan zult u dit zeker ondervinden.
 
Om te controleren welke versie u heeft, kunt u controleren via Instellingen --> Algemeen --> Info. (Bij versie wordt de versie weergegeven die momenteel geïnstalleerd is)


Indien u wilt controleren of er nog een nieuwere versie beschikbaar is gaat u naar Instellingen --> Algemeen --> Software-update. Hierdoor gaat uw iPad of iPhone via het Internet controleren of er nog een nieuwere versie aanwezig is voor uw systeem.

Mocht dit het geval zijn dan krijgt u dit te zien, en kunt u ervoor kiezen om deze te installeren. Tijdens het installeren van de update kan het zijn dan de iPad of iPhone opnieuw wordt gestart.
 

6. Herstellen

Als de bovenstaande stappen nog niet werken om uw iPad sneller te maken raden wij aan om uw iPad te herstellen.

Om u iPad te herstellen dient u het volgende uit te voeren:
- Sluit uw iPad aan op een computer met iTunes, met deze software kunt u de iPad backuppen en her-installeren.

- Als eerste maken wij een backup van de iPad. Vaak wordt deze al op iCloud gemaakt, maar voor de zekerheid maken we er nog eentje op de computer. Druk op de iPad in de zij balk (Weergave > Toon Zij balk), en vervolgens op de knop ‘Maak Reservekopie’. Als de iPad nog nooit op deze computer is aangesloten zal hij via een melding op de iPad vragen om deze te machtigen. Ga hiermee akkoord, zodat de APPs ook overgezet worden.
 

- Druk dan op ‘Herstel iPad’. De laatste software zal gedownload en geïnstalleerd worden. Dit kan +/- een half uur duren, afhankelijk van je computer en internetsnelheid.

- Daarna zal uw iPad opnieuw opstarten. Je krijgt nu een scherm te zien met twee keuzes: ‘Configureer als nieuwe iPad’ of ‘Zet reservekopie terug’. Kies de tweede optie, en druk op ‘Doorgaan’. De kopie zal nu teruggezet worden en de iPad start nogmaals opnieuw op. Hierna zullen alle APPs en instellingen weer teruggezet worden.

 

Mocht je nog opmerking of vragen hebben dan kunt u hieronder reageren, wij proberen u binnen 4 uur hierop te reageren.

iPad traag

E-mail adres: info@ipadspulleks.nl
Telefoonnummer: 085 744 1084
Bereikbaar van Maandag t/m Vrijdag van 08:30 tot 17:00

 

Reacties

  1. Yaro Krijnen Yaro Krijnen

    Als het goed is worden die apps weer terug gezet op uw iPad en kunt u deze weer gebruiken

  2. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Piet,

    U kunt het beste even contact opnemen met Apple.

    Of u kunt het even via onder onderstaande manier proberen
    https://support.apple.com/nl-nl/HT202667

    Met vriendelijke groet,
    Pieter van Dulst

  3. Piet Uittenbroek Piet Uittenbroek

    Vraag, de Ipad van mijn vrouw hebben wij gekocht toen we in Duitsland woonde, het apparaat is nu 6 jaar oud en vertoond gebreken. Nu wil ik het apparaat schoon maken, maar er staat een ons Duits E mailadres in, dat bestaat niet meer. Ook de toen ingevoerde Apple ID weet ik niet meer. Heeft u een suggestie hoe dit op te lossen

  4. Saskia khan Saskia khan

    Goedendag heb een vraagje. Als ik een spelletje speel dan word ik we gewoon uitgegooid of ik start het op en kom dan weer terug op het hoofdpagina. Ik heb een iPad

  5. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Lia,

    heb je de APP al opnieuw geinstalleerd? Helaas kan de update niet makkelijk verwijderd worden.

  6. Lia Lia

    Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe update gedaan en nu werkt een app niet meer...kan ik de update weer verwijderen...?

  7. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Janny,

    U moet inderdaad wel i-Tuners installeren om deze handeling ui te voeren.

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  8. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Klazien,

    Bedankt voor uw bericht.
    Kunt u mij vertellen of de e-mail die opnieuw binnenkomen nieuwe mails zijn of heeft u deze al verwijderd?

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  9. Klazien Klazien

    Ik heb 7.000 mails verwijderd en dacht dat ik klaar was. Tot mijn schrik begint de i-pad weer berichten te downloaden en sta iknweer op nog. 3.000
    Hoe kan ik dat voorkomen????

  10. Klazien Klazien

    Ik heb 7.000 mails verwijderd en dacht dat ik klaar was. Tot mijn schrik begint de i-pad weer berichten te downloaden en sta iknweer op nog. 3.000
    Hoe kan ik dat voorkomen????

  11. janny janny

    moet je hem speciaal aansluiten op een pc met i tunes of kan het ook zonder om je iPad 2 te her instellen

  12. Yaro Krijnen Yaro Krijnen

    Dat is inderdaad vervelend tijdens het gebruik. Het kan ook de leeftijd van de iPad zijn dat deze zo traag is geworden.

  13. Kris Kris

    Schijnt dat je BV een iPad 2 kunt downgraden naar iOS 6.1.3 . Hij is dan wel wat sneller , maar je loopt dan tegen andere problemen aan zoals bepaalde apps niet meer kunnen gebruiken omdat ze min iOS 7 of 8 nodig hebben. Ook een probleem is dat de beveiliging slechter is.

  14. Yaro Krijnen Yaro Krijnen

    Beste,

    Dit kan te maken hebben met verschillende oorzaken. Maar meestal is de oorzaak dat er te veel op de ipad staat of dat er teveel achtergrond programma's opgestart worden.

  15. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Miranda,

    Je kunt het beste aangeven spotify dat je geen e-mail wilt ontvangen. En je spelletjes qua levels blijven gewoon staan waar je gebleven was.

    Gr, Pieter van Dulst

  16. miranda miranda

    ik wil van de allang geleden verwijderde, maar nog steeds via spotlight opduikende emails af. is herstellen daarvoor de enige optie? en hoe zit dat met online spellen die ik al een jaar opgebouwd heb?

  17. Alexander Tamboer Alexander Tamboer

    Beste Gerard de Bruin,

    Daar geef ik u helemaal gelijk in, wij vinden ook dat dit geheel bij Apple ligt echter geven zij ons geen andere optie. Wij hebben met Apple gesproken en een oplossing is er gewoon niet, Dat was dan ook het enige advies wat wij konden geven ook al is het geen perfecte oplossing.

    Nogmaals, wij vind het ook onaanvaardbaar, maar kunnen hier helaas niks aan veranderen.

  18. Gerard de Bruin Gerard de Bruin

    Beste Pieter van Dulst,
    het gaat mij echt te ver om maar te zeggen " verkoop je Ipad en koop maar een nieuwe ",
    en dit door een update van Apple. De verantwoording , doordat de Ipad traag wordt na een update, ligt in mijn ogen geheel bij Apple. Koop maar een nieuwe vind ik echt onaanvaardbaar.

  19. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste John,

    Het klopt dat na de update de iPad heel traag wordt, helaas is het niet mogelijk om dit ongedaan te maken.

    Wij raden aan om de iPad te verkopen en een nieuwe iPad Air aan te schaffen aangezien er geen alternatief is.

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  20. John Klignet John Klignet

    Na de laatste up date is mijn I-Pad aanzienlijk langzamer geworden ( IOS 8). Is het mogelijk de oude versie weer te gebruiken??
    Indien ik 2x op de "home"knop druk zie ik alle apps die op het apparaat staan. zijn die allemaal aktief?

  21. Marian Marian

    Wow ik wist niet dat al die apps nog 'actief' waren als je ze alleen maar verlaat via de home knop! Dat scheelt veel volgens mij! Dankjewel:)

  22. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Richard,

    Fijn om de horen!

    Mocht je nog vragen hebben dan horen wij het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  23. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Jaap,

    Ja, je moet wel het wachtwoord opnieuw invoeren bij het terug zetten van de backup.

    Mocht je nog vragen hebben dan horen wij het graag!

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  24. jaap de Kleijn jaap de Kleijn

    Als na 'iPad herstellen' de reservekopie is teruggezet, werkt dan ook e-mail weer, zijn de e-mail accounts dan weer aanwezig?

  25. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Monique,

    Vervelend om te horen dat onze tips niet werken. Ik denk dat je even een een soft reset uit moet voeren.

    Dit kun je doen door de aan en uit knop in te drukken met tegelijkertijd de home button, hierdoor wordt de iPad opnieuw gestart en je raakt hierdoor niets kwijt.

    Ik hoop dat hierdoor opgelost is, mocht dat niet het geval zijn dan hoor ik dat graag!

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  26. Monique Monique

    Mijn iPad mini is ook traag. Wat het grootste probleem is is dat als ik type ik vaak lang moet wachten tot de cijfers verschijnen. Ook slaat hij regelmatig vast. De nieuwste update staat erop. Al instellingen hersteld maar programma's sluiten kan bij mij niet. Door 2x op de homeknop te drukken zie ik niet programma's die nog open staan.

  27. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Johan,

    Bedankt voor je reactie, we proberen zo goed mogelijk en duidelijk artikel te maken en te onderhouden!.

    Als andere gebruikers tips hebben dan horen wij dat uiteraard ook graag, we zullen deze testen en eventueel toevoegen in dit artikel.

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  28. Johan van den Boom Johan van den Boom

    Hallo,

    Ik moet zeggen dat dit een heel fijn artikel is om te lezen, veel tips die werken! De iPad werkt een stuk sneller, mijn dank daarvoor!

  29. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Rene,

    De "Home" knop is de ronde knop op uw iPad, met deze knop kunt u ook wisselen tussen u programma's

    Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,
    Pieter van Dulst

  30. Jan Jan

    Erg leuke en duidelijke uitleg ,hier kan je wat mee,zeker als leek,ik heb er mijn voordeel mee gedaan ,hartelijk dank hiervoor....!
    Hartelijke groeten Jan

  31. Christel Christel

    Ik ben echt a technisch maar wat fijn dat er zo'n duidelijk stappenplan bestaat. En dat ik het probleem zelf kan oplossen!!! Top

  32. Pieter van Dulst Pieter van Dulst

    Beste Arie,

    Bedankt voor uw bericht.
    Als de systeembeheerders op uw werkt deze iPad beheren zal ik deze vraag bij hun neerleggen.
    Het zou namelijk kunnen zijn dan hun de iPad beveiligd hebben tegen het terug zetten van een backup.

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Dulst

  33. Arie Draper Arie Draper

    Hallo,

    Ik heb een ipad air van mijn werk, maar hij is momenteel traag.
    Regelmatig bevriest het scherm en ik zie dan aan het tekentje naast het Wifi-signaal dat hij aan het werken is.
    Nu heb ik al veel apps verwijderd en geheugen schoongemaakt maar het probleem blijft.

    NU wil ik eigenlijk de ipad een keer opnieuw installeren met een reserve copie.
    Echter vanuit het werk is er door het systeem beheer een aantal zaken opgezet met hun account. Ik werk gewoon met mijn eigen apple account.
    Mijn vraag is nu worden de zakelijke apps ook gewoon teruggezet als ik de optie "stel opnieuw in" gebruik en welke van de achter liggende optie's moet ik dan gebruiken.

    Hoor graag terug.
    Bedankt.
    Arie Draper

  34. Karel de Groot Karel de Groot

    Goed artikel, mijn probleem is opgelost. Ik heb het e.a. verwijderd en nu werkt alles weer super snel.!

  35. Jos van Hout Jos van Hout

    Fijn en duidelijk artikel! Mijn probleem is opgelost door de laatste update te installeren.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »